Najczęściej zadawane pytania dotyczące RPO-L2020 z odpowiedziami

Poniżej zawarto najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi na te pytania, pogrupowane Osiami których dotyczą.

1. Sekcja pytań dotyczących działań z Osi 1

Pytania i odpowiedzi do konkursu nr RPLB.01.01.00-IZ.00-08-K01/19 obrazek

Pytania i odpowiedzi do konkursu nr RPLB.01.05.01-IZ.00-08-K01/19 obrazek

Czy w Poddziałaniu 1.5.1 wystarczającą analizą wysokości kosztów (celem uzyskania maksymalnej liczby punktów), będzie przedstawienie 3 ofert różnych producentów danego rozwiązania? 

 

Zawarte w Załączniku nr 3 (Kryteria wyboru projektów: formalne, merytoryczne - horyzontalne i specyficzne w ramach Poddziałania Rozwój sektora MŚP – wsparcie dotacyjne, zatwierdzone przez KM w dniu 11 października 2018 r., środowiskowe zatwierdzone przez KM w dniu 4 września 2018 r.) do Regulaminu Konkursu nr RPLB.01.05.01-IZ.00-08-K01/19, kryterium: „Przeszacowanie wydatków” nie nakłada na Wnioskodawcę obowiązku przedkładania dodatkowych dokumentów, potwierdzających racjonalne oszacowanie wydatków. Złożenie ofert nie jest wymagane, natomiast Eksperci podczas oceny merytorycznej mogą zweryfikować wydatki na podstawie ogólnie dostępnych cenników, informacji na stronach internetowych, na podstawie własnego doświadczenia itd. Poza tym należy pamiętać, że wybieranie dostawców/wykonawców, wydatkowanie środków w ramach projektu musi być zgodne z procedurami przedstawionymi w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 i będzie poddane weryfikacji podczas kontroli projektu.

 

Pytanie 1: Na czym polega profesjonalizacja w Działaniu 1.2?

Profesjonalizacja polega na specjalizacji w świadczeniu określonych usług na rzecz przedsiębiorstw (MŚP). W procesie świadczenia usług należy wykorzystywać standardy świadczenia usług wypracowanych na poziomie co najmniej krajowym np. akredytacja Ośrodków Innowacji prowadzona przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii (wcześniej przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju), akredytacja KSU / KSI w zakresie usług prorozwojowych, certyfikat standardów ISO.

Na dzień złożenia wniosku podmioty, które wykorzystują w procesie świadczenia usług na rzecz przedsiębiorstw dostępne standardy świadczenia usług wypracowanych na poziomie co najmniej krajowym, obowiązane są przedłożyć dokumenty potwierdzające ten fakt tj. np. akredytacja Ośrodków Innowacji prowadzona przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, akredytacja KSU / KSI w zakresie usług prorozwojowych, certyfikat standardów ISO.

Podmioty, które w procesie świadczenia usług na rzecz przedsiębiorstw nie wykorzystują jeszcze określonych wyżej standardów zobowiązują się natomiast do uzyskania i przedłożenia do IZ RPO– L2020 dokumentów potwierdzających  ich wykorzystywanie do końca okresu trwałości projektu..

Pytanie 2: Jakie podmioty mogą być partnerami w projekcie?

Partnerami mogą być przedsiębiorstwa, uczelnie/szkoły wyższe oraz ich spółki celowe, podmioty działające w ramach systemu szkolnictwa wyższego i nauki.

Zgodnie z brzmieniem Załącznika I do Rozporządzenia KE (UE) nr 651/2014 r. zmienionym Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 2017/1084 z dnia 14 czerwca 2017 r. za przedsiębiorstwo uważa się podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na jego formę prawną.

Podmioty działające w ramach systemu szkolnictwa wyższego i nauki to w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r., poz. 1668)

1) uczelnie;

2) federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, zwane dalej „federacjami”;

3) Polską Akademię Nauk, działająca na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. z 2018 r. poz. 1475), zwana dalej „PAN”;

4) instytuty naukowe PAN, działające na podstawie ustawy, o której mowa w pkt 3, zwane dalej „instytutami PAN”;

5) instytuty badawcze, działające na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2018 r. poz. 736);

6) międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych ustaw działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwane dalej „instytutami międzynarodowymi”;

7) Polską Akademię Umiejętności, zwana dalej „PAU”;

8) inne podmioty prowadzące głównie działalność naukową w sposób samodzielny i ciągły.

Pytanie 3: Czym różni się partnerstwo od podwykonawstwa?

Za partnerstwo uważana będzie tylko taka forma współpracy podmiotów, która spełnia definicję partnerstwa wynikającą z art. 33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów
w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2018 r. poz. 1431ze zm.) tzw. ustawy wdrożeniowej: W celu wspólnej realizacji projektu może zostać utworzone partnerstwo przez podmioty wnoszące do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe (wymagane jest wniesienie co najmniej jednego typu zasobów), realizujące wspólnie projekt, zwany dalej „projektem partnerskim”, na warunkach określonych w porozumieniu albo umowie o partnerstwie. Jednocześnie udział partnera w realizacji projektu nie może mieć charakteru symbolicznego, nieznacznego czy pozornego – każdy z podmiotów musi mieć przyporządkowane faktyczne zadania. Niewystarczające jest samo zaangażowanie finansowe w przedsięwzięcie w postaci zapewnienia wkładu własnego po stronie jednego z partnerów bez dalszego udziału w realizacji projektu. Przedsięwzięcie realizowane w partnerstwie musi mieć zatem taki charakter, aby jego wykonanie przekraczało możliwości jednego podmiotu ze względu na jego ograniczony potencjał (np. finansowy, naukowy, instytucjonalny czy brak doświadczenia) – za projekt partnerski nie będzie uznawane przedsięwzięcie, które mogłoby być zrealizowane równie skutecznie i efektywnie bez udziału partnerów.

Podwykonawstwo to zlecenie innemu podmiotowi zadania merytorycznego do zrealizowania, przy zachowaniu zasad konkurencyjności, o których mowa w Wytycznych.

Pytanie 4: Czy wyboru Partnera należy dokonać zgodnie z zasadami konkurencyjności wynikającymi z ustawy prawo zamówień publicznych?

Wyboru Partnera projektu należy dokonać zgodnie z wymogami wynikającymi z art. 33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 ( Dz. U. z 2018 r., poz. 1431ze zm.).

Pytanie 5: Jakie kryteria należy stosować przy wyborze Partnera?

IZ RPO nie określa katalogu kryteriów dotyczących wyboru Partnera. Rodzaj kryteriów zależy od charakteru/ zakresu projektu oraz potrzeb i możliwości Wnioskodawcy.

Pytanie 6: Jaki jest maksymalny poziom dofinansowania projektu?

W przypadku projektów, których całkowite koszty kwalifikowalne nie przekroczą 1 mln euro, dofinansowanie wynosi maksymalnie 85% kosztów kwalifikowalnych projektu.

W przypadku projektów, których całkowite koszty kwalifikowalne przekraczają 1 mln euro - projektów generujących dochód, dofinansowanie wynosi maksymalnie 85% kosztów kwalifikowalnych projektu i liczone jest z zastosowaniem metody luki w finansowaniu.

Do przeliczeń należy zastosować kurs wymiany EUR/PLN, stanowiący średnią arytmetyczną kursów średnioważonych Narodowego Banku Polskiego z ostatnich sześciu miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia, na konkurs, wniosku o dofinansowanie. Kursy publikowane są na stronie http://www.nbp.pl.

Szczegółowe informacje na temat projektów generujących dochód, w tym przygotowania studium wykonalności, zostały zamieszczone w Wytycznych w zakresie zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym projektów generujących dochód i projektów hybrydowych na lata 2014 – 2020 oraz w Instrukcji do opracowania Studium Wykonalności dla projektów inwestycyjnych ubiegających się o wsparcie z EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020 (oba dokumenty znajdują się w paczce dokumentów do niniejszego konkursu).

Pytanie 7: Czy w II typie projektu występuje trwałość projektu czy trwałość rezultatów?

Zgodnie z art. 71 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. „w przypadku operacji obejmującej inwestycje w infrastrukturę lub inwestycje produkcyjne dokonuje się zwrotu wkładu z EFSI, jeżeli w okresie pięciu lat [3 lat w przypadku MŚP - przyp. autora odpowiedzi] od płatności końcowej na rzecz beneficjenta lub w okresie ustalonym zgodnie z zasadami pomocy państwa, tam gdzie ma to zastosowanie, zajdzie którakolwiek z poniższych okoliczności:

  1. zaprzestanie działalności produkcyjnej lub przeniesienie jej poza obszar objęty programem;
  2. zmiana własności elementu infrastruktury, która daje przedsiębiorstwu lub podmiotowi publicznemu nienależne korzyści;
  3. istotna zmiana wpływająca na charakter operacji, jej cele lub warunki wdrażania, która mogłaby doprowadzić do naruszenia jej pierwotnych celów.”

Zasada trwałości wyrażona ww. przepisem ma zatem zastosowanie wyłącznie względem infrastruktury oraz inwestycji produkcyjnych współfinansowanych ze środków UE.

W związku z tym dla projektów o charakterze:

- infrastrukturalnym - zasada trwałości ma zastosowanie,

- nieinfrastrukturalnym - zasada trwałości nie będzie miała zastosowania, wartości wskaźników horyzontalnych dotyczących miejsc pracy należy jednak utrzymać przez 1 rok od dnia osiągnięcia ich wartości docelowych.

Pytanie 8: Kiedy Wnioskodawca wybiera wskaźniki specyficzne dla Programu?

Wnioskodawca ubiegający się o dofinansowanie, którego projekt wpisuje się w jedną z inteligentnych specjalizacji województwa lubuskiego (Zielona gospodarka, Zdrowie i jakość życia, Innowacyjny przemysł) zobowiązany jest wybrać we wniosku i określić wartości docelowe wskaźników specyficznych dla Programu, tylko w przypadku, gdy dotyczą one zakresu jego projektu. W związku z tym, że to Wnioskodawca decyduje o wyborze właściwych wskaźników zostały one przypisane do programu, a nie do projektów. Realizacja poniższych wskaźników powinna wynikać z dokumentacji konkursowej i opisu projektu.

Wskaźniki dotyczące inteligentnych specjalizacji województwa lubuskiego służą monitorowaniu postępów wdrażania Programu Rozwoju Innowacji Województwa Lubuskiego.

Pytanie 9: Jeżeli w wyniku pierwszej oceny formalnej dokumentów, które złożyłem na konkurs, zgodnie z pismem od IZ muszę poprawić tylko załączniki to czy muszę do poprawek jeszcze raz dołączać formularz wniosku?

Tak. Jakakolwiek zmiana w załącznikach do wniosku aplikacyjnego powinna być także odnotowana w systemie LSI2020. Załączenie do systemu LSI2020 zaktualizowanych załączników lub załączników, których pierwotnie brakowało, powoduje zmianę sumy kontrolnej w całym formularzu wniosku aplikacyjnego, ponieważ aktualizacji ulega lista załączników będąca również elementem formularza wniosku. Zatem z powodu zmiany zawartości wniosku i związanej z tym zmiany sumy kontrolnej wniosku niezbędne jest jego ponowne złożenie.

W związku z powyższym, przed złożeniem poprawek, prosimy o weryfikację dokumentów pod kątem tego, czy wersje elektroniczna oraz papierowa są ze sobą tożsame.

Dodatkowo, wnioskodawca na etapie wprowadzania poprawek/uzupełnień powinien usunąć w systemie LSI2020 błędną/nieaktualną wersję załącznika i zastąpić ją poprawioną wersją, tak by wniosek z załącznikami stanowił komplet poprawnych i aktualnych dokumentów, które zostaną przekazane do kolejnych etapów procedury konkursowej.

Pytanie 10: Do jakiej kategorii powinna zostać przyporządkowany wydatek dotyczący stworzenia strony www projektu jeżeli powinna ona znaleźć się w ewidencji środków trwałych Beneficjenta, pod pozycją „Wartości niematerialne i prawne”? Czy będzie to kategoria Promocja projektu czy „Zakup wartości niematerialnych i prawnych”?

Jeżeli strona www będzie związana z działaniami informacyjno-promocyjnymi projektu należy przyporządkować ją do kategorii „Promocja projektu”.

Pytanie 11: Jeżeli projekt realizowany będzie w trybie „zaprojektuj i wybuduj” to do kiedy należy złożyć dokumenty, których Wnioskodawca nie mógł przedstawić przy składaniu wniosku na konkurs czy przed oceną środowiskową?

W przypadku projektów realizowanych w trybie „zaprojektuj i wybuduj” wnioskodawca składa program funkcjonalno-użytkowy zamiast dokumentacji technicznej/projektowej oraz te dokumenty wymagane na etapie oceny środowiskowej, które posiada oraz składa Oświadczenie Wnioskodawcy o etapie postępowania OOŚ.

W przypadku wyboru takiego projektu do dofinansowania umowa o dofinansowanie zawiera termin, do którego należy złożyć brakujące dokumenty, na podstawie których zostanie przeprowadzona uzupełniająca ocena merytoryczna i środowiskowa.

Pytanie 12: W jaki sposób należy rozliczać podatek VAT w projekcie w przypadku gdy partner jest podatnikiem VAT?

Zgodnie z Załącznikiem nr 1 do Regulaminu konkursu nr RPLB.01.02.00.IZ.00-08-K01/18 podatek od towarów i usług (VAT) jest wydatkiem niekwalifikowalnym w projekcie.

Pytanie 13: Zgodnie z Regulaminem konkursu zarządzanie infrastrukturą dofinansowaną w ramach projektu powinno być przekazane IOB na podstawie odrębnej umowy. Natomiast wynagrodzenie dla IOB musi odpowiadać niezbędnemu minimum umożliwiającemu jej wykonywanie zadań jako IOB. Czy wydatki na wynagrodzenie dla IOB są w jakiś sposób kwalifikowalne w projekcie?

Zgodnie z Załącznikiem nr 1 do Regulaminu konkursu nr RPLB.01.02.00.IZ.00-08-K01/18 w ramach konkursu zarówno koszty wynagrodzeń personelu jak i koszty pośrednie projektu związane m.in. z jego zarządzaniem są niekwalifikowalne.

Pytanie 14: Czy w przypadku wniesienia  gruntu do projektu, jako wkładu własnego, musi on być własnością Wnioskodawcy?

Zgodnie z treścią podrozdziału 6.10 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 wkład niepieniężny to stanowiący część lub całość wkładu własnego wydatek kwalifikowalny, wniesiony na rzecz projektu, nieprzekazany beneficjentowi w formie dofinansowania. Wkład niepieniężny polega na wniesieniu do projektu określonych składników majątku przez Beneficjenta lub z majątku innych podmiotów, jeżeli możliwość taka wynika z przepisów prawa oraz zostanie to ujęte w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie. Wkład własny niepieniężny powinien być zatem w posiadaniu beneficjenta/partnera w momencie rozpoczęcia realizacji projektu lub w dniu jego pierwszego wykorzystania w projekcie.

W konkursie dopuszczalne są następujące formy wkładu niepieniężnego: nieruchomości, urządzenia, materiały (surowce), wartości niematerialne i prawne, ekspertyzy. Wkład niepieniężny, który w ciągu 7 poprzednich lat (10 lat dla nieruchomości) był współfinansowany ze środków unijnych lub/oraz dotacji z krajowych środków publicznych, jest niekwalifikowalny (podwójne finansowanie).

Pytanie 15: Czy wybrany w projekcie Partner może być docelowo również podmiotem zarządzającym powstałą infrastrukturą  - IOB? Na jakich zasadach wybierany jest taki podmiot?

Beneficjent do zarządzania infrastrukturą powstałą w wyniku projektu i świadczenia usług prorozwojowych na rzecz MŚP może:

1) utworzyć Instytucję Otoczenia Biznesu (IOB), której będzie jedynym właścicielem (zgodnie z Decyzją Komisji Europejskiej z dnia 26 marca 2009 r. w sprawie N 263/2008)

bądź

2) wybrać taki podmiot – IOB - w drodze konkurencyjnych procedur przetargowych (zgodnie z Decyzją Komisji  Europejskiej z  dnia  3  maja  2005  r.  w  sprawie  N  644/g/2002).

Istnieje zatem prawdopodobieństwo, że IOB będący partnerem projektu będzie również IOB zarządzającym infrastrukturą powstałą w wyniku projektu i świadczącym usługi prorozwojowe na rzecz MŚP, o ile zostanie wybrany zgodnie z przepisami dot. zamówień publicznych.

Pytanie 16: Czy wybrany w projekcie Partner może zostać właścicielem powstałej infrastruktury?

Nie, właścicielem powstałej infrastruktury musi pozostać Beneficjent.

------------------------------ Powyższe pytania dotyczą działania 1.2 dla konkursu z 2018 r. ------------------------------

 

 

Podwykonawstwo w Działaniu 1.1 Typ I - Projekty B+R przedsiębiorstw

Szanowni Beneficjenci i Wnioskodawcy projektów realizowanych w ramach Działania 1.1 Badania i innowacje Typ I - Projekty B+R przedsiębiorstw!

W związku z uchyleniem z dniem 1 października br. ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki informujemy, że od października 2018 r. w ramach koszów podwykonawstwa w Działaniu 1.1, typ I kwalifikowalne będzie zlecanie części merytorycznych prac jednostkom działającym w ramach systemu szkolnictwa wyższego i nauki, o których mowa w art. 7 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. 2018 poz. 1668), to jest:

1) uczelniom,

2) federacjom podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki,

3) Polskiej Akademii Nauk, działającej na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (PAN),

4) instytutom naukowym PAN, działającym na podstawie ustawy, o której mowa w pkt 3,

5) instytutom badawczym działającym na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych, 

6) międzynarodowym instytutom naukowym utworzonym na podstawie odrębnych ustaw działającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

7) Polskiej Akademii Umiejętności,

8) innym podmiotom prowadzącym głównie działalność naukową w sposób samodzielny i ciągły.
Inne podmioty niż wymienione w pkt. 1 – 7 muszą spełniać definicję organizacji prowadzących badania i upowszechniających wiedzę w rozumieniu  art. 2 pkt 83 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r.

Jednocześnie informujemy, że postępowania wszczęte do dnia 1 października br. dotyczące udzielenia zlecenia na podwykonawstwo podmiotom wskazanym w art. 2 pkt 9 lit a –f ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki, będą kwalifikowalne na dotychczasowych zasadach, zgodnie z zapisami Rozdziału 4 pkt 9 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS oraz FS na lata 2014-2020. 

W odniesieniu do umów o dzieło w ramach podwykonawstwa informujemy, że są one kwalifikowalne na dotychczasowych zasadach.

 

 

Pytanie: W katalogu wydatków kwalifikowalnych dla I typu projektu określono „maksymalny koszt wynagrodzenia” personelu projektu i innych pracowników zaangażowanych w prace badawcze. Czy „maksymalny koszt wynagrodzenia” obejmuje koszty pracownika i pracodawcy czy tylko koszty po stronie pracownika? Czy jest to koszt miesięczny czy na cały okres realizacji projektu?

Wskazane w Załączniku do Regulaminu konkursu „Kwalifikowalność wydatków…” maksymalne koszty wynagrodzenia kierownika zespołu badawczego oraz pozostałych członków zespołu badawczego obejmują maksymalne miesięczne koszty pracownika i pracodawcy.

Pytanie: Jak należy rozumieć zapis odnoszący się do czasokresu spełniania kryteriów: Korzyści społeczno – ekonomiczne wynikające z realizacji projektu –aspekt zatrudnieniowy oraz Wzrost liczby etatów badawczych – „Spełnienie kryterium powinno być utrzymane od złożenia wniosku o dofinansowanie do końca okresu trwałości projektu (w przypadku II typu projektu) lub do dnia zakończenia okresu utrzymania wskaźników / okresu realizacji projektu (w przypadku I typu projektu)”.

Ocena tego kryterium będzie odnosić się do wartości docelowej wybranego/nych wskaźnika/ków we wniosku na etapie złożenia wniosku. Zmiana wartości docelowej wskaźnika/ów w trakcie realizacji projektu będzie zatem miała wpływ na spełnienie kryterium. Należy jednocześnie zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 52 ust. 2 i 52a ustawy wdrożeniowej, projekt nie może przestać spełniać kryteriów wyboru, na podstawie których został wybrany do dofinansowania, ani przed zawarciem umowy ani w trakcie jej trwania, w tym również w okresie trwałości projektu (dotyczy projektu o charakterze infrastrukturalnym) czy w okresie utrzymania wskaźników (dotyczy projektu o charakterze nieinfrastrukturalnym).

Pytanie: W katalogu wydatków niekwalifikowalnych wpisano „koszt jednorazowej amortyzacji środków trwałych, na którą udzielono pomocy de minimis” – proszę o wyjaśnienie tej kwestii.

Zgodnie z zapisami Załącznika do Regulaminu „Kwalifikowalność wydatków…” jednorazowa amortyzacja danego składnika majątku, na którą udzielono pomocy de minimis, nie może stanowić wydatku kwalifikowalnego w projekcie.

Prawo do jednorazowej amortyzacji, co do zasady, mają mali podatnicy oraz podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej w odniesieniu do środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 KŚT (z wyłączeniem samochodów osobowych), w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym równowartości kwoty 50.000 euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych.

Mały podatnik to podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro (przeliczenia na złote kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł). Kurs euro w dniu 2 października 2017 r. wyniósł 4,3137 zł. W związku z tym w 2018 r. małym podatnikiem jest podatnik, którego przychód w 2017 r. nie przekroczył 5 176 000 zł .

Natomiast wysokość jednorazowych odpisów amortyzacyjnych 2018 r. nie może przekraczać równowartości kwoty 50.000 euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych, czyli w przeliczeniu na złote kwoty 216.000 zł.

Amortyzacją jednorazową mogą zostać objęte wyłącznie określone w przepisach składniki majątku. W zamkniętym katalogu znajdują się składniki majątku o wartości początkowej wyższej niż 3500 zł zaliczane do grup 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), czyli:

•           grupa 3 – kotły i maszyny energetyczne,

•           grupa 4 – maszyny, urządzenia i aparaty ogólnego zastosowania,

•           grupa 5 – specjalistyczne maszyny, urządzenia i aparaty,

•           grupa 6 – urządzenia techniczne,

•           grupa 7 – środki transportu z wyłączeniem samochodów osobowych,

•           grupa 8 – narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie.

 

Zatem jednorazowa amortyzacja środków trwałych o wartości początkowej wyższej niż 3500 zł w ramach pomocy de minimis nie może mieć zastosowania dla:

•           wartości niematerialnych i prawnych (np. prawa, licencje, oprogramowania komputerowego),

•           samochodów osobowych,

•           majątku zaliczonego do KŚT:

  • Grupa 0 GRUNTY,
  • Grupa 1 BUDYNKI I LOKALE ORAZ SPÓŁDZIELCZE PRAWO DO LOKALU UŻYTKOWEGO I SPÓŁDZIELCZE WŁASNOŚCIOWE PRAWO DO LOKALU MIESZKALNEGO,
  • Grupa 2 OBIEKTY INŻYNIERII LĄDOWEJ I WODNEJ,
  • Grupa 9 INWENTARZ ŻYWY.

Należy podkreślić, że jednorazowa amortyzacja to prawo, a nie obowiązek - podatnik samodzielnie podejmuje decyzję o tym, czy z niego skorzysta. Dokonując amortyzacji jednorazowej przedsiębiorca powinien uzyskać zaświadczenie o skorzystaniu z tej formy pomocy de minimis. W tym celu należy złożyć wniosek o wydanie takiego zaświadczenia oraz dokumenty wymagane przez Urząd Skarbowy. Zdaniem niektórych organów, uzyskanie zaświadczenia o otrzymaniu pomocy de minimis jest wręcz konieczne do tego, by ziścił się jej charakter (tak stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 10 sierpnia 2009 r., nr IBPBI/1/415-387/09/AP).

Natomiast w przypadku środków trwałych o wartości początkowej nieprzekraczającej 3500 zł, koszt ich zakupu podatnik może jednorazowo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Wówczas takie środki trwałe występują w ewidencji środków trwałych podatnika, ale nie występują w tabelach amortyzacyjnych, ponieważ de facto nie podlegają okresowej amortyzacji tylko zostały jednorazowo zaliczone w koszty. W takim przypadku nie ma możliwości uzyskania dotacji na odpłatne korzystanie ze składnika majątku, który w całości został zaliczony w koszty uzyskania przychodów.

 

Pytanie: Czy Beneficjent realizujący projekt w ramach działania 1.1 ma obowiązek zachowania trwałości projektu? Jeśli tak to, w jakim zakresie?

Definicja trwałości operacji (projektu/inwestycji) została podana w art. 71 ww. Rozporządzenia nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. Ma ona zastosowanie wyłącznie w przypadku infrastruktury oraz inwestycji produkcyjnych współfinansowanych ze środków UE.

Zgodnie z art. 71 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. „w przypadku operacji obejmującej inwestycje w infrastrukturę lub inwestycje produkcyjne dokonuje się zwrotu wkładu z EFSI, jeżeli w okresie pięciu lat od płatności końcowej
na rzecz beneficjenta lub w okresie ustalonym zgodnie z zasadami pomocy państwa, tam gdzie ma to zastosowanie, zajdzie którakolwiek z poniższych okoliczności:

  • zaprzestanie działalności produkcyjnej lub przeniesienie jej poza obszar objęty programem;
  • zmiana własności elementu infrastruktury, która daje przedsiębiorstwu lub podmiotowi publicznemu nienależne korzyści;
  • istotna zmiana wpływająca na charakter operacji, jej cele lub warunki wdrażania, która mogłaby doprowadzić do naruszenia jej pierwotnych celów.”

Zasada trwałości wyrażona ww. przepisem ma zatem zastosowanie wyłącznie względem infrastruktury oraz inwestycji produkcyjnych współfinansowanych ze środków UE.

W związku z tym:

Typ I - Badania i innowacje

  • nie są to inwestycje w infrastrukturę, zatem zasada trwałości nie będzie miała zastosowania; istnieje jedynie obowiązek utrzymania inwestycji. Obowiązek utrzymania inwestycji oznacza konieczność utrzymania wskaźników horyzontalnych dotyczących miejsc pracy (tj. Wzrost zatrudnienia we wspieranych przedsiębiorstwach O/K/M (CI 8), Wzrost zatrudnienia we wspieranych podmiotach (innych niż przedsiębiorstwa), Liczba utrzymanych miejsc pracy), w terminie 12 miesięcy (jeden termin bez względu na status /wielkość przedsiębiorstwa Beneficjenta) liczonych od dnia osiągnięcia wartości docelowych tych wskaźników,.

Typ II - Inwestycje przedsiębiorstw w infrastrukturę B+R

  • są to inwestycje w infrastrukturę, zatem zasada trwałości ma zastosowanie,
  • okres  utrzymania trwałości projektu wynosi 3 lata dla MŚP lub 5 lat w przypadku podmiotów innych niż MŚP - od dnia dokonania płatności końcowej na rzecz Beneficjenta[1]

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[1] W przypadku, gdy w ramach wniosku o płatność końcową Beneficjentowi przekazywane są środki - od daty dokonania przelewu na rachunek bankowy Beneficjenta, w pozostałych przypadkach - od daty zatwierdzenia wniosku o płatność końcową.

Pytanie: Czy w oparciu o zakupioną ze środków projektu infrastrukturę B+R można świadczyć odpłatne usługi, czyli działalność opodatkowaną (gospodarczą)? Przykład: Wnioskodawca kupuje mikroskop i wykonuje odpłatnie badania dla innych podmiotów. Czy może zarabiać na tej infrastrukturze B+R?

Tak. Beneficjent może świadczyć odpłatne usługi badawcze na rzecz innych podmiotów na infrastrukturze B+R zakupionej w ramach projektu z Działania 1.1 RPO – L2020. Należy pamiętać, że zakupiona infrastruktura B+R nie może służyć celom produkcyjnym. Infrastrukturę do celów produkcyjnych można zakupić w ramach Działania 1.5.1.

Pytanie: W dokumentacji konkursowej jest mowa o potencjale finansowym lidera. Czy chodzi o płynność finansową, czy posiadany wkład własny? W naszym przypadku Lider ma lepszą płynność finansową, ale to partner ma zaplecze finansowe, które chcemy wykorzystać,
i czy tak może być?

Lider będzie odgrywał kluczową rolę w projekcie, w związku z czym wskazane jest, żeby był nim podmiot posiadający największy potencjał pod względem finansowym, instytucjonalnym i organizacyjnym oraz odpowiednie doświadczenie.

Partner musi „wnieść” do projektu co najmniej zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe. To od zakresu projektu zależy jaki charakter będzie miało partnerstwo. Przy projekcie z zakresu prac B+R partner może w projekcie np. zaangażować swoich badaczy, techników. Samo zaangażowanie finansowe w przedsięwzięcie w postaci zapewnienia wkładu własnego po stronie jednego z partnerów bez jego dalszego udziału w realizacji projektu, nie będzie warunkiem wystarczającym dla uznania współpracy za partnerstwo. Udział partnera w realizacji projektu nie może mieć charakteru symbolicznego, nieznacznego czy pozornego.

Pytanie: Przez jaki okres po ukończeniu projektu z typu II beneficjent musi użytkować budynek zgodnie z założeniami projektu? Czy można sprzedać budynek?

Beneficjent podpisując umowę o dofinansowanie zobowiązuje się zapewnić trwałość Projektu w rozumieniu art. 71 ust. 1 Rozporządzenia nr 1303/2013 przez okres 5 lat (3 lat w przypadku MŚP) od dnia dokonania płatności końcowej na rzecz Beneficjenta[2], a w przypadku, gdy przepisy regulujące udzielanie pomocy publicznej wprowadzają ostrzejsze wymogi w tym zakresie, wówczas stosuje się okres ustalony zgodnie z tymi przepisami (okres trwałości Projektu).

W przypadku inwestycji w infrastrukturę lub inwestycji produkcyjnych, gdy zajdzie jedna z następujących okoliczności:

  • zaprzestanie działalności produkcyjnej lub przeniesienie jej poza obszar objęty RPO-L2020;
  • zmiana własności elementu infrastruktury, która daje Beneficjentowi nienależne korzyści[3];
  • istotna zmiana wpływająca na charakter operacji, jej cele lub warunki wdrażania, która mogłaby doprowadzić do naruszenia jej pierwotnych celów

- Beneficjent jest zobowiązany do zwrotu dofinansowania wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych liczonymi od dnia przekazania środków do dnia zwrotu.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[2] W przypadku, gdy w ramach wniosku o płatność końcową Beneficjentowi przekazywane są środki - od daty dokonania przelewu na rachunek bankowy Beneficjenta, w pozostałych przypadkach - od daty zatwierdzenia wniosku o płatność końcową.

[3] Korzyść” to takie przysporzenie majątkowe, w tym uzyskanie przychodu, zwolnienie z długu lub uniknięcie straty, albo takie uzyskanie pozycji ekonomicznie lepszej niż możliwa do uzyskania przez inne podmioty w tych samych warunkach, które:

1) nastąpiło w wyniku zmiany charakteru własności elementu infrastruktury, albo zaprzestania działalności produkcyjnej;

2) faktycznie powstało po stronie przedsiębiorstwa lub podmiotu publicznego.

Korzyść jest nienależna w rozumieniu powyższego przepisu, jeżeli jest nie do pogodzenia z celami pomocy realizowanej przez zaangażowanie Funduszy oraz celami dofinansowania danego działania. Z uwagi na to, występowanie „nienależnej korzyści” należy oceniać zarówno po stronie Beneficjenta, jak i po stronie podmiotów innych niż Beneficjenci. Nienależna korzyść powinna być rozumiana jako:

1) dla Beneficjentów – uzyskanie jakiegokolwiek przychodu w wyniku zmiany charakteru własności elementu infrastruktury, albo zaprzestania działalności produkcyjnej;

2) dla podmiotów innych niż Beneficjenci, w tym dla kontrahentów – zaangażowanie w transakcję środków o wartości niższej, niż rynkowa wartość elementów infrastruktury, których dotyczy zmiana charakteru własności, albo uzyskanie pozycji ekonomicznie lepszej niż możliwa do uzyskania przez inne podmioty w tych samych warunkach.

Pytanie: Czy odpisy amortyzacyjne środka trwałego zakupionego przez firmę na raty, gdy spłata rat jeszcze się nie zakończyła, są wydatkiem kwalifikowalnym?

Tak. Jeśli zakupiony środek trwały jest wpisany do ewidencji środków trwałych firmy i jest wykorzystywany do realizacji projektu, to odpisy amortyzacyjne stanowią wydatek kwalifikowalny, bez względu na to, czy beneficjent kupił ten środek trwały płacąc za niego jednorazowo czy spłaca raty.

Pytanie : Jak należy wybrać typ inwestycji początkowej w przypadku II typu projektów Inwestycje w infrastrukturę B+R (czyli projektów polegających na tworzeniu/rozbudowie /modernizacji infrastruktury służącej przedsiębiorstwom do prowadzenia prac B+R)?

Wybór typu inwestycji początkowej uzależniony jest od tego, czy przedsiębiorstwo posiadało do tej pory zaplecze B+R oraz czy prowadziło jakąkolwiek inną działalność badawczą. W sytuacji gdy przedsiębiorstwo:

  • nie posiada zaplecza badawczo – rozwojowego w danym zakładzie i zamierza zrealizować inwestycję polegającą na utworzeniu zaplecza (czy to na rzecz prowadzenia badań na własny użytek czy na rzecz świadczenia usług innym podmiotom), wówczas wskazanym typem inwestycji będzie dywersyfikacja produkcji zakładu poprzez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie;
  • posiada już własne zaplecze badawczo – rozwojowe w danym zakładzie i zamierza przeprowadzić inwestycję polegającą na modernizacji lub zwiększeniu zdolności tego zaplecza w celu wprowadzenia większej liczby badań (na potrzeby własne lub z myślą o oferowaniu usług w tym zakresie innym podmiotom) lub w celu prowadzenia nowych badań (na potrzeby własne lub z myślą o oferowaniu usług w tym zakresie innym podmiotom), które nie były wcześniej prowadzone, wówczas właściwym typem będzie zwiększenie zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu;
  • posiada już własne zaplecze badawczo – rozwojowe w danym zakładzie i zamierza realizować inwestycję polegającą na zmianie dotychczas stosowanego przez zakład procesu badawczego, wówczas właściwym typem pozostaje zasadnicza zmiana procesu produkcyjnego;
  • tworzy nowy zakład przy zachowaniu warunków, iż celem przedsięwzięcia jest budowa odrębnej jednostki – zakładu, który będzie całkowicie samodzielny pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, wówczas właściwym typem będzie utworzenie nowego zakładu.

Wnioskodawca może wybrać tylko jedną, dominującą formę inwestycji początkowej w ramach regionalnej pomocy inwestycyjnej (RPI).

Pytanie: W załączniku pn. Kwalifikowalność wydatków w ramach Działania 1.1 Badania i Innowacje w ramach kategorii wydatku Koszty wynagrodzenia opisane są koszty wynagrodzenia personelu projektu i innych osób, jaka jest różnica między tymi kosztami?

Koszty personelu projektu dotyczą wyłącznie osób wchodzących w skład personelu projektu. Personel projektu stanowią osoby zaangażowane do realizacji zadań lub czynności w ramach projektu na podstawie stosunku pracy, osoby samozatrudnione w rozumieniu lit. p, osoby współpracujące
w rozumieniu art. 13 pkt 5 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 963, z późn. zm.) oraz wolontariusze wykonujący świadczenia na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 1817, z późn. zm.), Osoby te mogą być zatrudnione wyłącznie na podstawie stosunku pracy.

Wynagrodzenia „innych osób” dotyczą pozostałych osób zaangażowanych w realizację projektu, które nie spełniają definicji personelu projektu, zatrudnionych na podstawie umowy zlecenie.

Pytanie: Czy koszt pracy członków zarządu będzie zawsze kwalifikowany w ramach kosztów bezpośrednich w kategorii Koszty wynagrodzenia?

Nie. Wynagrodzenie za pracę merytoryczną właścicieli/współwłaścicieli/udziałowców wszystkich rodzajów spółek można kwalifikować w ramach kosztów bezpośrednich jedynie wówczas, gdy są oni zatrudnieni w tych spółkach na umowę o pracę lub umowę zlecenie. Jeżeli nie mają podpisanych takich umów koszty ich wynagrodzenia można rozliczać jedynie w kosztach pośrednich.

Pytanie: W jakiej sytuacji podatek VAT może być wydatkiem kwalifikowanym w projekcie?

Koszt podatku VAT może być wydatkiem kwalifikowanym w projekcie, jeśli Wnioskodawca ani inny podmiot zaangażowany w projekt i wykorzystujący do działalności opodatkowanej produkty będące efektem jego realizacji, zarówno w fazie realizacyjnej jak i operacyjnej, nie ma prawnej możliwości jego odzyskania.

Pytanie: Czy Beneficjent może złożyć dwa komplementarne projekty – jeden w ramach I typu a drugi w ramach II typu projektów?

Tak. Beneficjent może złożyć dwa komplementarne projekty po jednym z każdego typu projektów. Należy jednak pamiętać, że nie ma gwarancji, iż oba projekty uzyskają dofinansowanie. W związku z tym należy przewidzieć sytuację, w której jeden z projektów będzie realizowany we własnym zakresie i zapewnić jego finansowanie ze środków własnych.

Pytanie: Gdzie znajdę listę wskaźników programowych, o których mowa w kryterium horyzontalnym „Realizacja wskaźników programowych*”?

Lista ta znajduje się w Regulaminie Konkursu, pkt II.27 – A. Wskaźniki kluczowe, zawarte w sekcji C 1 wniosku - 1. Obligatoryjne wskaźniki produktu.

------------------------------ Powyższe pytania dotyczą działania 1.1 dla konkursu z 2018 r. ------------------------------

 

Pytanie: Jaka powinna być prawidłowa forma wyboru i zastosowania zasady konkurencyjności dla zaangażowania w projekcie Działania 1.1 Badania i innowacje wspólnika spółki z ograniczoną odpowiedzialnością realizującej projekt, w który wchodzić ma w skład personelu badawczego projektu (w ramach umowy – zlecenia), aby można było zakwalifikować jego wynagrodzenie w ramach projektu?

Zgodnie z załącznikiem nr 1 Kwalifikowalność wydatków w ramach działania 1.1 Badania i innowacje do Regulaminu konkursu nr RPLB.01.01.00-IZ.00-08-K01/16 Kwalifikowalność wydatków w ramach działania 1.1 Badania i Innowacje w § I. wskazano, iż Koszty wynagrodzenia personelu – dotyczą personelu projektu (badaczy, techników i pozostałych pracowników pomocniczych w zakresie w jakim są oni zatrudnieni przy danym projekcie i wykonują czynności związane z bezpośrednią realizacją badań przemysłowych i/lub eksperymentalnych prac rozwojowych), z wyłączeniem osób wskazanych w kosztach pośrednich. Z powyższych zapisów jasno wynika, że dana osoba powinna być zatrudniona w ramach danego projektu aby koszty wynagrodzenia mogły zostać uznane za kwalifikowalne.

Ponadto w pkt. B. określono Wynagrodzenia właścicieli spółek oraz osób fizycznych prowadzących własna działalność gospodarczą (przypis 2) – Dotyczy tylko spółek osobowych (partnerska, jawna, komandytowo – akcyjna) oraz spółek osób fizycznych (spółka cywilna). Zgodnie z powyższym zapisem, za kwalifikowalne można uznać wyłącznie wynagrodzenia dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz właścicieli spółek osobowych oraz spółek osób fizycznych. Nie uwzględniono możliwości uznania za kwalifikowalne kosztów wynagrodzenia właścicieli spółek kapitałowych.

 

Dodatkowo w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS oraz FS na lata 2014-2020 (z 19 września 2016 r.) w pkt. 6.5.2 ppkt 2) zapisano, iż W celu uniknięcia konfliktu interesów:

a)       W przypadku beneficjenta, który nie jest zamawiającym w rozumieniu Pzp, zamówienia nie mogą być udzielane podmiotom powiązanym z nim osobowo lub kapitałowo, z wyłączeniem zamówień sektorowych (…)

Ponadto w Wytycznych w pkt. 6.16.1 Stosunek pracy

1)       Umowa o pracę z osoba stanowiącą personel projektu obejmuje wszystkie zadania wykonywane przez tę osobę w ramach projektu lub projektów realizowanych przez beneficjenta, co jest odpowiednio udokumentowane zgodnie z pkt. 2 lit. c. Tym samym, nie jest możliwe angażowanie takiej osoby przez beneficjenta do realizacji żadnych zadań w ramach tego lub innego projektu na podstawie stosunku cywilnoprawnego z wyjątkiem umów, wyniku których następuje wykonanie oznaczonego dzieła.

 

 

Podsumowując, mająca na uwadze powyższe zapisy należy stwierdzić, iż wspólnik spółki nie może być zaangażowany w projekt w ramach umowy zlecenia. W przypadku zamiaru zawarcia takiej umowy należy wcześniej przeprowadzić wybór wykonawcy/oferenta, co w tym przypadku nie  może mieć miejsca, ponieważ osoba, którą spółka chce zatrudnić w ramach projektu jest jeden ze wspólników. Zawarcie takiej umowy ze wspólnikiem zostanie potraktowane jako sprzeczne z zapisami dot. podmiotów powiązanych.

 

Mając na uwadze przedstawione powyżej argumenty, należy stwierdzić, że wydatki poniesione na wspólnika zatrudnionego do projektu w ramach umowy zlecenia będą uznane za nie kwalifikowalne. Natomiast w przypadku zatrudnienia takiej osoby tylko na umowę o pracę, jej wynagrodzenie związane z realizacją projektu może zostać uznane za kwalifikowalne, o ile zostało to wskazane w wniosku o dofinansowanie.

Pytanie: Czy warunkiem kwalifikowalności kosztów związanych z odpłatnym korzystaniem (leasing finansowy, wynajem, dzierżawa) z ruchomych środków trwałych, jest wykorzystanie środków trwałych będących własnością jednostki naukowej, czy też można nabyć aparaturę naukowo-badawczą od dowolnego podmiotu?

Aparaturę naukowo-badawczą można nabyć od dowolnego podmiotu. Należy jednak pamiętać, że przyznane dofinansowanie to środki publiczne. Wobec tego Beneficjenci zobowiązani są do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych lub do dokonania wyboru dostawców zgodnie z zasadą konkurencyjności.

Pytanie: Czy Wnioskodawca może złożyć wniosek aplikacyjny obejmujący ten sam projekt, w dwóch konkursach ogłoszonych równolegle w ramach Działania 1.1.1 Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój oraz Działania 1.1 RPO Lubuskie - 2020 (zgodnie z przyjętym założeniem, po rozstrzygnięciu konkursów Wnioskodawca zamierza skorzystać wyłącznie z jednego źródła finansowania)?

Nie ma zapisów zabraniających składania wniosku równolegle w ramach dwóch programów – regionalnego i krajowego. Należy pamiętać, że ostatecznie projekt może być dofinansowany wyłącznie z jednego źródła, aby wykluczyć możliwości podwójnego finansowania wydatków.

Pytanie: Jak należy interpretować warunek dotyczący zgodności projektu z demarkacją pomiędzy programami weryfikowany w ramach kryterium formalnego "Kwalifikowalność projektu"? Jak należy postąpić w przypadku, gdy potencjalnie projekt może zostać złożony w ramach Działania 1.1 RPO - Lubuskiego 2020 oraz Działania 1.1.1 POIR?

Nie ma obecnie dokumentu, który sztywno rozgraniczałby linię demarkacyjną pomiędzy wyżej wspomnianymi programami. Projekt będzie spełniał przedmiotowe kryterium jeżeli spełni wymagania stawiane w dokumentacji konkursowej.

Pytanie: Jak należy interpretować zapisy kryterium formalnego „Kwalifikowalność projektu”, pytanie „Czy poziom dofinansowania projektu nie przekracza poziomu określonego za pomocą metodologii obliczania luki w finansowaniu/zryczałtowanej stawki procentowej dochodu (jeśli dotyczy)" ?

Kryterium dotyczy projektów generujących dochód.

Zgodnie z art. 61 ust. 8 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r., istnieje konieczność uwzględniania dochodu w projektach realizowanych przez podmioty inne niż MŚP, których całkowite koszty kwalifikowane przekraczają 1 mln euro.

W przypadku projektów, dla których istnieje możliwość określenia dochodu z wyprzedzeniem, formą uwzględniania dochodu będzie wskaźnik luki w finansowaniu. Natomiast projekty generujące dochód, dla których nie można obiektywnie określić dochodu z wyprzedzeniem należy traktować jako projekty potencjalnie generujące dochód, w związku z czym muszą one zostać objęte monitorowaniem

generowanego dochodu.

W przypadku ww. projektów realizowanych przez podmioty inne niż MŚP, których całkowite koszty kwalifikowane przekraczają 1 mln euro do wniosku o dofinansowanie projektu należy dołączyć Studium Wykonalności.

W ramach kryterium weryfikacji podlegać będzie, czy w przypadku, gdy przedmiotowy projekt będzie spełniał definicję projektu generującego dochód, dofinansowanie wpisane we wniosku aplikacyjnym nie przekracza poziomu dofinansowania wskazanego w Studium Wykonalności, określonego za pomocą metodologii obliczania luki w finansowaniu. Szczegółowe informacje na temat projektów generujących dochód, w tym przygotowania Studium Wykonalności, zostały zamieszczone w Wytycznych w zakresie zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym projektów generujących dochód i projektów hybrydowych na lata 2014 – 2020 oraz w Instrukcji do opracowania Studium Wykonalności dla projektów inwestycyjnych ubiegających się o wsparcie z EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020 (oba dokumenty znajdują się w paczce dokumentów dołączonej do niniejszego konkursu).

 

Pytanie: Czy duże przedsiębiorstwo może zakupić sprzęt B+R (w ramach typu II projektów) służący zasadniczej zmianie procesu produkcyjnego?

Nie, w przypadku dużych przedsiębiorstw inwestycja początkowa może być przyznana wyłącznie na rzecz nowej działalności gospodarczej tj.:

· inwestycji w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu lub z dywersyfikacją działalności zakładu, pod warunkiem że nowa działalność, która ma być prowadzona, nie jest taka sama jak działalność poprzednio prowadzona w danym zakładzie ani podobna do takiej działalności,

· nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty gdyby zakup nie nastąpił, pod warunkiem, że nowa działalność, jaka ma być prowadzona z wykorzystaniem nabytych aktywów, nie jest taka sama jak działalność prowadzona w zakładzie przed nabyciem ani podobna do takiej działalności.

Taka sama lub podobna działalność oznacza działalność wchodzącą w zakres tej samej klasy (czterocyfrowy kod numeryczny) statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 określonej w rozporządzeniu (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r.

 

Pytanie: Według jakiego kursu euro należy dokonać obliczenia wartości kosztów kwalifikowalnych dla projektu realizowanego przez inny podmiot niż MŚP na potrzeby zweryfikowania czy koszty nie przekraczają 1 mln euro)?

Przy obliczeniach należy stosować średnią kursów średnich miesięcznych NBP z ostatnich 6 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku.

 

Pytanie: Czy w ramach Działania 1.1 (typ I projektów) istnieje możliwość zakupu sprzętu laboratoryjnego?

Tak, możliwy jest zakup takiego sprzętu laboratoryjnego (w ramach kosztów operacyjnych), który nie spełnia definicji środka trwałego zgodnie z ustawą o rachunkowości oraz z przyjętą polityką rachunkowości.

 

Pytanie: Czy w ramach Działania 1.1 ten sam Wnioskodawca może złożyć dwa wnioski o dofinansowanie, na dwa różne typy projektów?

Tak, można złożyć dwa wnioski o dofinansowanie na dwa różne typy projektów.

W ramach I typu projektu finansowane będą badania przemysłowe i eksperymentalne prace rozwojowe albo eksperymentalne prac rozwojowe. Należy pamiętać, iż projekty badawczo – rozwojowe powinny być ukierunkowane na możliwość wdrożenia wyników do działalności gospodarczej.

Natomiast w ramach II typu projektu wspierane będą inwestycje obejmujące budowę, rozbudowę i modernizację infrastruktury badawczej (w tym materiały i roboty budowlane) oraz rozwój infrastruktury specjalistycznych laboratoriów/działów badawczo - rozwojowych w przedsiębiorstwach, zakup środków trwałych służących realizacji celów badawczych, w tym zakup aparatury specjalistycznej oraz wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do prowadzenia prac badawczo-rozwojowych służących tworzeniu innowacyjnych produktów i usług.

Należy pamiętać, iż warunkiem wsparcia inwestycji przedsiębiorstw w ramach II typu

w infrastrukturę B+R będzie przedstawienie analizy rynkowej, finansowej wraz ze stworzeniem indykatywnego planu prac planowanego projektu badawczo – rozwojowego z zapewnieniem zastosowania rynkowego uzyskanych wyników. Niezbędnym elementem planu będzie też analiza ryzyka, która określi najważniejsze czynniki powodzenia przedsięwzięcia i pozwoli oszacować jego słabe strony. Inwestycje infrastrukturalne przedsiębiorstw powinny zmierzać do kreowania innowacyjnych produktów i usług.

 

Pytanie: Czy kosztem kwalifikowanym może być zakup licencji, czy wyłącznie koszty jej amortyzacji?

Zarówno zakup licencji jak i amortyzacja stanowić mogą wydatek kwalifikowany. We wniosku należy wybrać i uzasadnić najbardziej efektywną metodę pozyskania licencji oraz mieć na uwadze, że zakup od pomiotów trzecich praw i własności intelektualnej, m.in. patentów, know-how, licencji możliwy jest tylko w przypadku konieczności przeprowadzenia prac rozwojowych uzupełniających, dostosowujących technologie do specyfiki przedsiębiorstwa (dokładne informacje można znaleźć na str. 17 w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Lubuskie – 2020).

 

Pytanie:

Czy:
- zlecenie innej firmie usługi opracowania części oprogramowania informatycznego jako podwykonawstwo,
- zlecenie innej firmie usługi opracowania projektów i schematów technicznych/technologicznych modelu i prototypu,
- zakup usługi budowy modelu i prototypu produktu w innej firmie (wydruk modelu w 3D, wykonanie fizycznej pracy - m.in. lutowanie, składanie, wykonanie obudowy urządzenia itp.), będą stanowić wydatki kwalifikowane?

Odpowiedź na wszystkie wyżej wymienione pytania brzmi - tak. Należy jednak zwrócić uwagę na limit podwykonawstwa wynoszący 70% oraz na fakt spełnienia przez firmę wykonującą usługi definicji jednostki naukowej. Ponadto, istotne jest zwrócenie uwagi na interpretację definicji zawartej w literze f w art. 2 pkt 9 ustawy o zasadach finansowania nauki - inne jednostki organizacyjne niewymienione w lit. a–e, posiadające siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, będące organizacjami prowadzącymi badania i upowszechniającymi wiedzę w rozumieniu art. 2 pkt 83

rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.6.2014, str. 1). Z interpretacji przekazanej z Ministerstwa Rozwoju wynika iż : Zdaniem Komisji, zgodnie z nową definicją, organizacja może zostać uznana za organizację prowadzącą badania i upowszechniającą wiedzę również wtedy, gdy nie prowadzi ona badań a jej działalność ogranicza się jedynie do rozpowszechniania wiedzy, o ile rozpowszechnianie jest podstawowym celem takiej organizacji.

Pytanie: Czy wydatki poniesione na wynagrodzenie personelu będą kwalifikowalne w ramach projektu?

W każdym konkursie przedmiotowa kwestia może podlegać odrębnym regulacjom, dlatego zawsze należy zweryfikować zapisy regulaminu opracowanego dla danego konkursu.

Dla konkursu ogłoszonego w ramach Działania 1.1 katalog wydatków kwalifikowalnych został określony w załączniku do Regulaminu Konkursu. Zgodnie z zawartymi w nim informacjami, zarówno wydatki na wynagrodzenia personelu realizującego prace B+R jak i zarządzającego stanowią wydatki kwalifikowalne.

 

Pytanie: Zgodnie z przyjętymi założeniami, Wnioskodawca przewidział w projekcie udział innego przedsiębiorcy MŚP. W jaki sposób należy definiować pojęcie „efektywnej współpracy” na potrzeby przedmiotowego projektu?

Efektywna współpraca powinna przebiegać pomiędzy partnerami, wśród których co najmniej jeden jest MŚP, lub jest realizowany w co najmniej dwóch państwach członkowskich lub w państwie członkowskim i w państwie umawiającej się strony Porozumienia EOG, przy czym żadne przedsiębiorstwo nie ponosi więcej niż 70% kosztów kwalifikowanych, lub między przedsiębiorstwem i co najmniej jedną organizacją prowadzącą badania i upowszechniającą wiedzę, jeżeli ta ostatnia ponosi co najmniej 10% kosztów kwalifikowanych i ma prawo do publikowania własnych wyników badań.

Uznaje się, że projekt jest prowadzony w ramach efektywnej współpracy jeśli przynajmniej dwie niezależne strony realizują wspólny cel w oparciu o podział prac i wspólnie określają ich zakres, biorą udział w ich planowaniu, wnoszą wkład w ich wykonanie i dzielą związane z nimi ryzyko finansowe, technologiczne, naukowe i inne oraz wyniki. Jedna lub większa liczba stron może ponosić pełne koszty projektu, przejmując ryzyko finansowe od pozostałych stron. Warunki wspólnego projektu, w szczególności warunki dotyczące kosztów, wspólnego udziału w ryzyku i wynikach, rozpowszechniania wyników, dostępu do praw własności intelektualnej i zasad podziału tych praw, należy określić przed rozpoczęciem projektu w umowie partnerskiej.

Pytanie: Czy podpisanie przez duże przedsiębiorstwo umowy partnerskiej z przedsiębiorstwem z sektora MŚP dopiero po wyborze projektu do dofinansowania, ale przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu, pozwoli na uzyskanie dodatkowych punktów podczas oceny merytorycznej w ramach kryterium pn. „Realizacja projektu w partnerstwie”?

Nie, punkty za spełnienie kryterium „Realizacja projektu w partnerstwie” przyznawane są podczas oceny merytorycznej, na podstawie zapisów umowy/porozumienia o partnerstwie dołączonej do dokumentacji aplikacyjnej (składanej w odpowiedzi na konkurs, podlegającej weryfikacji wstępnej oraz ocenie formalnej i merytorycznej).

Zawarcie umowy o partnerstwie na wskazanym etapie (po wyborze projektu do dofinansowania, lecz nie później niż do zakończenia okresu trwałości projektu) może natomiast być potwierdzeniem zadeklarowanego w dokumentacji aplikacyjnej wystąpienia efektu dyfuzji działalności B+R do gospodarki (stanowiącego jedno z kryteriów dopuszczających w Działaniu 1.1).

Pytanie: Jak należy interpretować wymagania dotyczące tworzenia partnerstw w oparciu o ust. 1 art. 33 ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie 2014-2020 (Dz. U. z 2014 r., poz. 1146 z późn. zm.)?

Czy elementy wymienione w artykule takie jak: zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe muszą być spełnione łącznie, aby uznać taki rodzaj współpracy za partnerstwo?

Czy podmiot niewymieniony w art. 3 ust .1 ustawy prawo zamówień publicznych może dokonać wyboru partnera w wybrany przez siebie sposób i w dowolnym czasie, a wyłącznie wybór partnera spoza sektora finansów publicznych powinien zostać dokonany przed złożeniem wniosku (również w sposób wybrany przez ten podmiot)?

1. W art. 33 ust. 1 ww. ustawy użyty jest funktor logiczny "lub", co oznacza, że wymagane jest wniesienie co najmniej jednego typu zasobów opisanych w niniejszym ustępie.

2. W opisanej sytuacji partner może być wybrany w dowolny sposób (chyba że istnieją inne podstawy prawne ograniczające swobodę), ale wskazanie partnerów musi nastąpić przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, choćby w celu oceny przez Instytucję czy partner może w ogóle otrzymać środki UE. Do tego sama jakość partnerstwa również podlega w pewnym sensie weryfikacji w ramach oceny wniosku o dofinansowanie projektu - Instytucja musi wiedzieć, jaki jest konkretnie kształt partnerstwa (np. jaki jest podział zadań), za niewystarczające należy uznać przekazanie przez Wnioskodawcę wyłącznie informacji o chęci realizacji projektu partnerskiego w bliżej nieokreślonym kształcie.

Pytanie: Jak należy rozumieć pojęcie „Partner projektu”? Czy partnerem będzie podmiot wnoszący zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne bądź finansowe, realizujący projekt wspólnie z Beneficjentem i innymi Partnerami, na warunkach określonych w umowie partnerskiej?

Definicja „Partnera” została wskazana w art. 33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014– 2020 (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 1146 z późn. zm.). Partner musi „wnieść” do projektu co najmniej zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe. To od zakresu projektu zależy jaki charakter będzie miało partnerstwo. Przy projekcie z zakresu prac B+R partner może w projekcie np. zaangażować swoich badaczy, techników. W projektach inwestycyjnych partner może np. zabezpieczyć czy też uzupełnić wkład własny Lidera partnerstwa, itd. Należy zaznaczyć, że samo zaangażowanie finansowe w przedsięwzięcie w postaci zapewnienia wkładu własnego po stronie jednego z partnerów bez jego dalszego udziału w realizacji projektu, nie będzie warunkiem wystarczającym dla uznania współpracy za partnerstwo. Udział partnera w realizacji projektu nie może mieć charakteru symbolicznego, nieznacznego czy pozornego.

W przypadku każdego partnerstwa wymagane jest przygotowanie umowy/ porozumienia opisującego kwestie dotyczące wzajemnych praw i obowiązków poszczególnych partnerów. Dodatkowo, w przypadku Działania 1.1 RPO - Lubuskie2020, porozumienie lub umowa o partnerstwie musi określać sposób podziału wyników prac B+R pomiędzy partnerów projektu.

Pytanie: Czy umowa partnerska określa precyzyjnie podział obowiązków i odpowiedzialności za realizację projektu między partnerami, niezależnie od rodzaju podmiotu, będącego partnerem?

Umowa partnerska powinna być przygotowana w taki sposób, aby oceniający ją ekspert nie miał wątpliwości co do charakteru partnerstwa. Dodatkowo zapisy tej umowy nie mogą stać w sprzeczności z ewentualnymi przepisami szczególnymi dla danego rodzaju partnera.

Pytanie: Czy wyboru Partnera należy dokonać zgodnie z zasadami konkurencyjności wynikającymi z ustawy prawo zamówień publicznych?

Wyboru Partnera projektu należy dokonać zgodnie z wymogami wynikającymi z art. 33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 1146 z późn. zm.).

Pytanie: Jakie kryteria należy stosować przy wyborze Partnera?

IZ RPO nie określa katalogu kryteriów dotyczących wyboru Partnera. Rodzaj kryteriów zależy od charakteru/ zakresu projektu oraz potrzeb i możliwości Wnioskodawcy.

Pytanie: W jaki sposób należy traktować projekt, w ramach którego Wnioskodawca przewidział więcej niż jednego Partnera?

Projekt jest projektem partnerskim, bez względu na liczbę Partnerów.

Pytanie: Czy istnieje określony sposób postępowania w przypadku wyboru Partnera będącego jednostką naukową?

Jednostki naukowe powinny być wybrane na takich samych zasadach jak inni Partnerzy - zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 1146 z późn. zm.).

Pytanie: Czy Partnerem dla przedsiębiorstwa z sektora MŚP może być duże przedsiębiorstwo z udziałem kapitałowym JST?

Tylko w przypadku Działania 1.1 RPO – Lubuskie 2020 Partnerem przedsiębiorstwa z sektora MŚP może być duży przedsiębiorca, pod warunkiem wykazania w dokumentacji aplikacyjnej występowania efektu dyfuzji innowacji do lubuskiej gospodarki. W ramach opisu efektu dyfuzji konieczne jest wykazanie, czy wypracowane w ramach projektu rezultaty w postaci innowacyjnych produktów/ usług/ technologii, pozwolą w przyszłości (maksymalnie do zakończenia okresu trwałości projektu) na podjęcie współpracy z MŚP (np. przez zawarcie umowy partnerstwa) lub z MŚP i instytucjami badawczymi lub naukowymi lub proinnowacyjnymi. Należy mieć na uwadze, że efekty takiego wspólnego projektu zawsze muszą być ukierunkowane również na MŚP, ponieważ wsparcie w Działaniu 1.1 jest skoncentrowane na MŚP.

Pytanie: Czy Liderem projektu może być duży przedsiębiorca?

Tak, analogicznie do odpowiedzi na poprzednie pytanie.

 

Pytanie: W jaki sposób należy wykazać podział pomocy publicznej i de minimis pomiędzy Liderem a Partnerem?

W przypadku realizowania projektu w partnerstwie przy każdej kategorii kosztów we wniosku aplikacyjnym należy wskazać podmiot ponoszący ten koszt tj. oznaczenie Partnera. Dodatkowo w ramach każdej kategorii kosztów należy wskazać, wybierając z listy rozwijanej, rodzaj pomocy z jakiej będzie finansowany dany wydatek - zgodnie z zapisami Regulaminu danego konkursu. Podział pomocy publicznej i de minimis pomiędzy Liderem a Partnerem będzie zależał od tego kto będzie ponosił poszczególne wydatki.

Limit pomocy de minimis należy przedstawić odrębnie dla każdego Partnera. Zaświadczenie o pomocy de minimis będzie również wystawiane odrębnie dla każdego z Partnerów w zależności od wysokości poniesionych przez nich wydatków dofinansowanych w ramach pomocy de minimis.

 

Pytanie: W jaki sposób należy przedstawić budżet projektu w przypadku projektu partnerskiego?

Wzór wniosku aplikacyjnego (zawierający tabele związane z budżetem projektu) oraz instrukcja jego wypełniania zostały określone w załączniku do Regulaminów konkursów. Każdy wydatek należy przyporządkować do ponoszącego go podmiotu.

 

Pytanie: Czy każdorazowo Lider projektu jest jednocześnie Wnioskodawcą projektu?

W perspektywie finansowej 2014-2020 „Lider” występuje w przypadku partnerstwa. Umowa o dofinansowanie projektu zawierana będzie tylko z Liderem i tylko on będzie miał status Beneficjenta, ponoszącego pełną odpowiedzialność za przygotowanie, realizację i rozliczenie projektu. Partnerzy natomiast będą współuczestniczyć w realizacji projektu i tym samym pełnić rolę podmiotów upoważnionych do ponoszenia wydatków w projekcie. Lider będzie odgrywał zatem kluczową rolę w projekcie, w związku z czym wskazane jest, żeby był nim podmiot posiadający największy potencjał pod względem finansowym, instytucjonalnym i organizacyjnym oraz odpowiednie doświadczenie.

Pytanie: Czy partnerem MŚP może być duże przedsiębiorstwo z udziałem kapitałowym JST?

Tylko w przypadku Działania 1.1 RPO – Lubuskie 2020 partnerem MŚP może być duży przedsiębiorca, pod warunkiem wykazania w dokumentacji aplikacyjnej występowania efektu dyfuzji innowacji do lubuskiej gospodarki. W ramach opisu efektu dyfuzji konieczne jest wykazanie, czy wypracowane w ramach projektu rezultaty w postaci innowacyjnych produktów/ usług/ technologii, pozwolą w przyszłości (maksymalnie do zakończenia okresu trwałości projektu) na podjęcie współpracy z MŚP (np. przez zawarcie umowy partnerstwa) lub z MŚP i instytucjami badawczymi lub naukowymi lub proinnowacyjnymi. Należy mieć na uwadze, że efekty takiego wspólnego projektu zawsze muszą być ukierunkowane również na MŚP, ponieważ wsparcie w Działaniu 1.1 jest skoncentrowane na MŚP.Z

kolei kwestię partnerstwa spółek prawa handlowego będących własnością JST z MŚP regulują zapisy SZOOP odpowiednie dla każdego działania.

 

Pytanie: Czy Liderem projektu może być duży przedsiębiorca?

Tylko w przypadku Działania 1.1 RPO – Lubuskie 2020 Beneficjentem/ Liderem może być duży przedsiębiorca, pod warunkiem wykazania w dokumentacji aplikacyjnej występowania efektu dyfuzji innowacji do lubuskiej gospodarki. W ramach opisu efektu dyfuzji konieczne jest wykazanie, czy wypracowane w ramach projektu rezultaty w postaci innowacyjnych produktów/ usług/ technologii, pozwolą w przyszłości (maksymalnie do zakończenia okresu trwałości projektu) na podjęcie współpracy z MŚP (np. przez zawarcie umowy partnerstwa) lub z MŚP i instytucjami badawczymi lub naukowymi lub proinnowacyjnymi. Należy mieć na uwadze, że efekty takiego wspólnego projektu zawsze muszą być ukierunkowane również na MŚP, ponieważ wsparcie w Działaniu 1.1 jest skoncentrowane na MŚP. Jeżeli w danym działaniu podmiot znajduje się w katalogu Beneficjentów to nie ma przeciwskazań, żeby był Liderem projektu.

Lider będzie odgrywał kluczową rolę w projekcie, w związku z czym wskazane jest, żeby był nim podmiot posiadający największy potencjał pod względem finansowym, instytucjonalnym i organizacyjnym oraz odpowiednie doświadczenie.