Dzięki Funduszom Europejskim urząd przenosi się do sieci
Coraz więcej urzędowych spraw można już załatwić nie wychodząc z domu. Samorząd województwa robi kolejny krok w zakresie powiększenia liczby oferowanych e-usług. Członek zarządu Marcin Jabłoński podpisał dziś (22.05) umowę na projekt „Lubuski e-Urząd II”, którego generalnym wykonawcą będzie firma Comp. Partnerami wartej blisko 15 mln zł inwestycji jest 11 gmin z terenu całego województwa. Projekt współfinansowany jest z Regionalnego Programu Operacyjnego - Lubuskie 2020.
- Nie chcemy tylko podążać za nowymi technologiami i sięgać po najnowsze urządzenia, ale proponować rozwiązania faktycznie potrzebne mieszkańcom w codziennym życiu. Chcemy, aby ludzie załatwiali sprawy prosto, bez długich poszukiwań i czytania skomplikowanych instrukcji. Świat cyfrowy wpływa na nasze życie w ogromnym stopniu, jak dużym przekonaliśmy się w ostatnim czasie – przekonywał członek zarządu Marcin Jabłoński.
Przed rozpoczęciem realizacji projektu szczegółowo zbadano wyzwania, które w pierwszej kolejności należałoby zrealizować w temacie e-usług publicznych. Informacje zebrane od samorządów pozwoliły zidentyfikować potrzeby mieszkańców oraz przedsiębiorców. Główny element projektu będzie stanowić zmodernizowany system do obsługi m.in. ewidencji opłat i transakcji finansowo-księgowych.
Możliwość złożenia pisma lub wniosku elektronicznie zapewnią opracowane do tego celu formularze, umieszczone na portalach e-usług. Zostaną zintegrowane z narzędziami do złożenia „elektronicznego podpisu” (poprzez Profil Zaufany lub podpis kwalifikowany). - Mam nadzieję, że partnerzy projektu już za kilka miesięcy będą testować pierwsze usługi. Ze względu na pandemię wiele rzeczy może się jednak opóźnić. Liczę, że w połowie przyszłego roku większość aplikacji i usług będzie już dostępna – tłumaczy Marcin Jabłoński.
Firma Comp stworzy centralny portal dostępowy (Platforma Regionalna). Wykona także portale e-usług dla każdego z partnerów zadania. Poza tym samorządy zostaną wyposażone w niezbędny sprzęt, a urzędnicy odpowiednio przeszkoleni. Zakres planowanych do wdrożenia e-usług obejmuje systemy:
1) eGłosowanie
2) eSkarga
3) eRada
4) ePrzedszkole
5) eSzkoła
6) eSprawy
7) ePodatki (eOpłaty)
8) eOdpady
9) eRejestry
10) eDodatki Mieszkaniowe
11) eStypendia
12) eZezwolenia
13) eWoda i Ścieki
14) Budżet obywatelski
15) Business Inteligence.
„Lubuski e-Urząd II” realizowany jest z dofinansowaniem ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Lubuskie 2020. Partnerzy Projektu to gminy: Bobrowice, Bytom Odrzański, Dąbie, Dobiegniew, Łagów, Międzyrzecz, Otyń, Santok, Sława, Szczaniec, Torzym.
Dariusz Nowak / Biuro Prasowe