Ścieżka rowerowa połączy Świebodzin ze Szczańcem
Przedmiotem jest budowa sieci ścieżek rowerowych na terenie Gminy Szczaniec i Gminy Świebodzin. Inwestycja obejmuje budowę ścieżki o długości ok. 9,1 km, na odcinkach dróg ze Szczańca do Świebodzina, w tym na obszarze miejscowości Lubinicko i Kupienino (gm. Świebodzin) oraz Jerzyce i Szczaniec (gm. Szczaniec) wraz z małą architekturą.
- Cieszę się, że podpisujemy dziś kolejną umowę w ramach szeroko zakrojonych działań, związanych z ochroną środowiska i zmniejszaniem tzw. niskiej emisji. Łącznie podpisaliśmy już umowy o wartości blisko 120 milionów złotych. Dzięki temu powstało prawie 180 kilometrów ścieżek. Dzisiaj poszerzamy siatkę połączeń na tym terenie, pomiędzy gminami Świebodzin i Szczaniec. Myślimy już o tym, by w najbliższej przyszłości ze środków tzw. nowej perspektywy unijnej, z nowego programu, który prawdopodobnie będzie się nazywał „Fundusze unijne dla województwa lubuskiego”, kontynuować tego typu działania. Zarówno jeśli chodzi o ochronę środowiska, ograniczanie tzw. niskiej emisji, jak i dalszą rozbudowę sieci ścieżek rowerowych, z uwagi na turystykę, którą chcemy dalej rozwijać - powiedział w poniedziałek w Szczańcu, członek zarządu, Marcin Jabłoński.
Całe Lubuskie objęte siatką połączeń rowerowych
Jak dodaje Marcin Jabłoński, obecnie dobiegają końca prace nad diagnozą i szczegółowym opisem wszystkiego, co posiadamy na terenie naszego regionu. - Jeśli chodzi o ścieżki rowerowe, to wszystko dzieje się w ramach polsko-niemieckiego projektu Odra Velo finansowanego z funduszy Interreg. Gdy będziemy już mieli tę szczegółową diagnozę, przygotujemy projekt i plan działań na najbliższy czas. Tak, aby całe województwo lubuskie objęte było powiązaną ze sobą siatką połączeń rowerowych – zapewnił Marcin Jabłoński. - Gratuluję Gminie Szczaniec i panu burmistrzowi Świebodzina dobrej współpracy i podejmowania działań i wysiłków, które pozwoliły nam zwiększyć środki i poszerzyć ten projekt o kolejne kilometry ścieżek rowerowych. Dużo się dzieje pozytywnych rzeczy w tej okolicy. Widzimy pozytywne zmiany, jakie zachodzą w Świebodzinie w ostatnim czasie. Powstające nowe zakłady pracy i mnóstwo nowych miejsc pracy. Mam nadzieję, że wielu z tych pracowników, którzy podejmą pracę w nowo tworzących się dużych firmach, będą do pracy dojeżdżać właśnie rowerami – zaznaczył Marcin Jabłoński. – I mam nadzieję, że będziemy jeszcze wiele rzeczy wspólnie realizować w ramach nadchodzących nowych funduszu europejskich dla województwa lubuskiego – dodał.
- Beneficjentem projektu „Budowa ścieżki rowerowej na odcinku Świebodzin – Szczaniec” jest Gmina Szczaniec.
- Partnerzy projektu: Gmina Świebodzin, Gmina Zbąszynek, Powiat Świebodziński.
- Termin realizacji: sierpień 2022 r.
- Wartość całkowita ponad 6 mln zł.
- Dofinansowanie UE: ponad 4,7 mln zł.
- Wkład własny blisko 835 tys. zł.
Podpisany w poniedziałek aneks do umowy dotyczy:
1. Zmiany zakresu rzeczowego i finansowego zadania 2 „Rzeczowa Realizacja” poprzez ponowne wyodrębnienie kosztu „Roboty budowlano–montażowe związane z budową ścieżki rowerowej na odcinku od przejazdu kolejowego do Świebodzina”.
Do projektu ponownie włączono budowę 4,4 km ścieżki rowerowej na obszarze Gminy Świebodzin, na odcinkach dróg ze Szczańca do Świebodzina, w tym na obszarze miejscowości Lubinicko i Kupienino (gm. Świebodzin).
- Wartość ogółem kosztu wynosi 3,3 mln zł,
- Wydatki kwalifikowalne 2 811 516,06 zł, w tym VAT 505 990,46 zł,
- Dofinansowanie 2 389 732 zł.
2. Rozszerzenie zakresu rzeczowego projektu, w ramach zadania 2 „Rzeczowa Realizacja” w zakresie kosztu „Roboty budowlano-montażowe związane z budową ścieżki rowerowej od miejscowości Świebodzin do miejscowości Szczaniec”.
W zakresie projektu ujęto prace dodatkowe związane z budową ścieżki rowerowej w Gminie Świebodzin (w zakresie kosztu „Roboty budowlano-montażowe związane z budową ścieżki rowerowej od miejscowości Świebodzin do miejscowości Szczaniec”).
Zgodnie z uzasadnieniem Beneficjenta, w trakcie realizacji prac inwestycyjnych wystąpiła konieczność wykonania robót dodatkowych niezbędnych do zachowania trwałości powstałej infrastruktury oraz bezpieczeństwa użytkowników przyszłej ścieżki rowerowej. Konieczność prac została stwierdzona w protokole konieczności podpisanym przez Wykonawcę, Zamawiającego i Inspektora nadzoru.
Zakres prac dodatkowych obejmuje:
- uzupełnienie tłuczniem pobocza ścieżki rowerowej – potrzeba wykonania ze względu na wystąpienie grząskiego gruntu pomiędzy ścieżką a jezdnią (w trakcie budowy ścieżki), szczególna uciążliwość w terenie zabudowanym, również poza terenem zabudowanym zmniejszenie powierzchni do wymijania się pojazdów stąd konieczność utwardzeń;
- wyniesione przejścia ścieżki przez jezdnię – konieczność wynikająca z lokalizacji trzech przejść ścieżki z jednej strony na drugą (wąski pas na lokalizację ścieżki), takie rozwiązania pozwalają na zachowanie płynności ruchu rowerowego, z tego rozwiązania korzystają również piesi, proponowane roboty poprawią bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
- wykonanie dodatkowych miejsc odpoczynku rowerzystów związane z naturalnym zatrzymaniem się rowerzysty w miejscach korzystnych ze względu na otoczenie np. estetycznie zagospodarowany staw z wodą, miejsce schronienia przed deszczem – np. wiata przystanków;
- dodatkowe odprowadzenie wód opadowych – w trakcie budowy ścieżki pojawiły się nieprzewidziane zastoiska wodne, wcześniej woda spływała na pobocze i tam wsiąkała - należy wykonać dodatkowe spusty wody.
- Wartość ogółem robót dodatkowych wynosi prawie 102 tys. zł,
- Wydatki kwalifikowalne 101 997,86 zł, w tym VAT 19 072,77 zł,
- Dofinansowanie ponad 86,6 tys. zł.
#FunduszeUE #UEdlaLubuskiego #UE #PomocUE #FunduszeUnijne