Przejdź do komentarzy

Projekt „VELO SPROTAVIA”: umowa na budowę ścieżki rowerowej Szprotawa-Stypułów podpisana!

obrazek
Prawie 7 milionów złotych z Regionalnego Programu Operacyjnego otrzymała Szprotawa na rozbudowę infrastruktury rowerowej. W gminie powstanie nowa ścieżka na trasie Szprotawa-Stypułów.
 
Wykonawcą robót będzie firma Tandem Sp. z o.o. z Żagania. W poniedziałek, 24 października 2022 r. burmistrz Szprotawy Mirosław Gąsik symbolicznie podpisał umowę z przedstawicielami firmy.

Samorząd Województwa wspiera sieć ścieżek rowerowych

– To fajny, duży projekt – jego wartość to 10 mln zł, wsparcie ze środków unijnych wynosi ponad 6 mln zł. Pokazuje to, że ze strony regionu jest duże zrozumienie dla konieczności realizowania podobnych projektów, które rozbudowują infrastrukturę ścieżek rowerowych w województwie lubuskim. Mamy co pokazać, mamy wspaniałe walory turystyczno-przyrodnicze do wyeksponowania. Potrzebna jest infrastruktura turystyczna. Cieszę się, że ten projekt wpisuje się w to w znamienity sposób. Mam nadzieję, że w przyszłości takich projektów zrealizujemy jeszcze sporo – powiedział o inwestycji w gminie Szprotawa członek zarządu województwa lubuskiego Marcin Jabłoński.

– Inwestycja jest budowana przy bardzo poważnym wsparciu środków z Unii Europejskiej. Wielkie ukłony dla urzędu marszałkowskiego – mówił burmistrz Mirosław Gąsik. 

Miejsca Obsługi Rowerzystów i dworzec rowerowy

W ramach projektu „VELO SPROTAVIA” oprócz samej ścieżki rowerowej powstaną m.in. Miejsca Obsługi Rowerzystów i dworzec rowerowy. Wybudowana trasa połączy się z istniejącą ścieżką rowerową relacji Stypułów-Kożuchów–Ciepielów-Nowa Sól-Otyń-Lipiny–Lubięcin–Konotop–Kolsko–Sławocin. Główny cel zadania to ograniczenie niskiej emisji zanieczyszczeń z sektora transportu.

– Życzę powodzenia przy realizacji tego projektu. Cieszę się, że udało się wyłonić wykonawcę. W Szprotawie wiele ciekawych rzeczy dzieje się w ostatnim czasie. Z podziwem i zazdrością oglądaliśmy uroczystość podpisania umowy na wielką inwestycję w specjalnej strefie gospodarczej, którą władze gminy zorganizowały. Mam nadzieję, że ten projekt wpisze się w ambitne działania i rozwój Szprotawy, a tymi ścieżkami może dużo osób będzie dojeżdżało do pracy, zasilając te nowe podmioty gospodarcze, które pojawiają się tutaj na miejscu – dodał członek zarządu województwa M. Jabłoński.

obrazek

Szansą na nowe ścieżki rowerowe są pieniądze z KPO

Rozbudowa infrastruktury rowerowej w Lubuskiem to także jeden z projektów złożonych do Krajowego Planu Odbudowy. Na razie jednak jego losy są niepewne.  – To był kompleksowy system ścieżek rowerowych w skali całego województwa za ponad 200 mln zł. Słyszeliśmy, że to bardzo dobry projekt i ma ogromną szansę na dofinansowanie. Niestety na razie mamy niepokojące informacje, jeśli chodzi o możliwość wykorzystania tych wielu miliardów pochodzących z pomocy ze strony Unii Europejskiej dla m.in. Polski. Jeśli to się zmieni, będziemy te ścieżki budować na dużą skalę, po to, aby Lubuskie w należyty sposób wykorzystało swoje walory turystyczne, przyrodnicze, by wpisały się one w działania związane z ochroną klimatu, z ochroną środowiska. Takie ścieżki rowerowe, ścieżka rowerowa to mniej samochodów na ulicach, więcej osób rozumiejących poruszanie się autobusami, pociągami. To wszystko po to, aby dbać o przyszłość kolejnych pokoleń, by mogły funkcjonować w nieskażonym środowisku – powiedział Marcin Jabłoński.

 

Dowód na świetną samorządową współpracę

– Nie byłoby tych inwestycji, nie byłoby tak dużo wspaniałych rozwiązanych problemów dla miasta i gminy Szprotawa, dla województwa, gdyby nie dobra współpraca pomiędzy samorządami – mówił Henryk Janowicz, starosta powiatu żagańskiego. – Samorząd województwa, powiatu i gminy pokazuje tę dobrą współpracę, pomaga realizować mieszkańcom marzenia, bo takie ścieżki 20, 30 lat temu były marzeniem. Dziś realizujemy ten projekt z wykonawcą z naszego powiatu, firma mieści się w Żaganiu. To pokazuje, jak wiele ważnych rzeczy można robić dla nas wszystkich wspólnie i pokazywać to innym na wzór dobrej współpracy. Muszę tu podkreślić determinację, jaką samorządowcy z województwa lubuskiego pokazują. Z jednej strony wiemy o braku tych środków unijnych nie z naszej winy jako samorządowców, a z drugiej strony potrafimy realizować, wywiązywać się i pokazywać, że potrafimy te pieniądze przerobić. Te pieniądze, które niezbędne są dla rozwoju gospodarki i regionu, ale niezbędne są, aby państwo mogło leczyć rany po covidzie oraz w obecnej sytuacji, jaka ma miejsce na Ukrainie. To samorząd jako fundament państwa potrafi to robić, potrafi pokazywać ten zdrowy, rozsądny, mądry przykład dogadywania się, współpracy, pokazywania, że praca i dobro, to, co nas wszystkich otacza jest najważniejsze.  Panie marszałku, pani burmistrzu, takich przyjaciół jak najwięcej dla gminy, powiatu i całego regionu – dodał starosta.        

„Staramy się dbać o tę małą ojczyznę”

Przewodniczący rady miasta Szprotawa Andrzej Stambulski stwierdził, że podpisanie umowy na budowę ścieżki rowerowej to wielki dzień. - Taki zakres, który będzie teraz zrealizowany, tak jak powiedział pan starosta, 20 lat temu był nie do pomyślenia. Dzisiaj ta realizacja będzie. Rozwijamy się, piękniejemy, staramy się dbać o tę małą ojczyznę i uważam, że w jakiś sposób nam się to udaje. Bardzo dziękuję urzędowi marszałkowskiemu i starostwu. Panie burmistrzu, jako rada miejska wspieramy tę pracę, którą pan wykonuje, bo widzimy, że jest ona w dobrym kierunku z korzyścią dla mieszkańców. Życzę wykonawcom, żeby ta praca była wykonana bez problemów i w miarę szybko – mówił przewodniczący rady miasta.

Informacja o projekcie

  • Beneficjent: Gmina Szprotawa
  • Program: Regionalny Program Operacyjny – Lubuskie 2020
  • Poddziałanie: 3.3.1 Ograniczanie niskiej emisji w miastach – projekty realizowane poza formułą ZIT
  • Wydatki ogółem: 8 583 459,68 PLN
  • Wydatki kwalifikowalne: 8 583 459,68 PLN
  • Wartość dofinansowania: 6 855 000,00 PLN

obrazek

Opis projektu:

Przedmiotem projektu jest budowa ścieżki rowerowej relacji Szprotawa-Kartowice-Witków-Siecieborzyce–Stypułów, która będzie pełniła funkcję korytarza transportowego, będącego alternatywą dla innych środków transportu. Projekt obejmuje następujące elementy robót: dokumentację projektową, roboty przygotowawcze, roboty ziemne, odwodnienie i urządzenia obce, podbudowy, nawierzchnie, roboty wykończeniowe, urządzenia bezpieczeństwa ruchu, elementy ulic, roboty mostowe, Miejsca Obsługi Rowerzystów i dworzec rowerowy. Dla inwestycji przygotowano Program Funkcjonalno-Użytkowy. Główną grupą docelową są mieszkańcy Gminy Szprotawa, inwestorzy i przedsiębiorcy. Do najważniejszych zadań projektu należą: dokumentacja projektowa, roboty budowlano-montażowe związane z budową ścieżki rowerowej od miejscowości Szprotawa do miejscowości Stypułów, nadzór inwestorski i promocja projektu.

Główny cel projektu: ograniczenie niskiej emisji zanieczyszczeń z sektora transportu poprzez rozwój infrastruktury rowerowej na terenie Gminy Szprotawa.

Cele szczegółowe: rozwój infrastruktury dla rowerzystów, poprawa jakości i funkcjonowania oferty systemu transportowego na terenie Gminy Szprotawa, zwiększenie bezpieczeństwa rowerzystów na drogach publicznych w Gminie Szprotawa. W wyniku realizacji projektu osiągnięte zostaną następujące wskaźniki: szacowany roczny spadek emisji gazów cieplarnianych (CI 34)- 32,34 tony równoważnika CO2/rok, długość wspartej infrastruktury rowerowej - 15,67 km, liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami - 1 szt. Wybudowana w wyniku projektu ścieżka połączy się z istniejącą ścieżkę rowerową relacji Stypułów-Kożuchów–Ciepielów-Nowa Sól-Otyń-Lipiny–Lubięcin–Konotop–Kolsko–Sławocin tworząc w efekcie zintegrowany system ścieżek rowerowych na terenie województwa lubuskiego. Mieszkańcy zyskają dostęp do infrastruktury bezemisyjnego transportu, o bardzo niskich kosztach użytkowania. Projekt przyczyni się do rozwoju gospodarki niskoemisyjnej i redukcji emisji gazów cieplarnianych do atmosfery, a tym samym do poprawy jakości życia mieszkańców.

 

#FunduszeUE #UEdlaLubuskiego #UE #PomocUE #FunduszeUnijne