Przejdź do komentarzy

Nowa obwodnica Podmokli Wielkich, Kosieczyna i Chlastawy otwarta!!!

Otwarcie obwodnicy Regionu Kozła
Fot: Marek Pych/Lubuskie.pl
– Inwestujemy nie tylko w dużych miastach, ale również tam, gdzie lokalne społeczności długo czekają na poprawę komunikacji drogowej – mówił marszałek Marcin Jabłoński podczas uroczystego otwarcia obwodnicy Regionu Kozła.

W czwartek, 14 grudnia 2023 r. oddano do użytku obwodnicę Podmokli Wielkich, Kosieczyna i Chlastawy. Droga prowadzi do węzłów na autostradzie A2 w Trzcielu oraz Nowym Tomyślu.

– To inwestycja, która była realizowana od połowy 2019 roku, więc trochę czasu upłynęło, zanim mogliśmy zobaczyć ten wspaniały obrazek i podziwiać efekty członkostwa Polski w Unii Europejskiej. To ponad 7 kilometrów bardzo oczekiwanej drogi. Oprócz samej obwodnicy – piękne ścieżki rowerowe. Mamy nadzieję, że mieszkańcy i pracownicy okolicznej strefy gospodarczej będą chętnie dojeżdżać do pracy na rowerach. Bardzo serdecznie dziękuję wszystkim, którzy wzięli udział w realizacji tego przedsięwzięcia – lokalnym władzom, wykonawcom, tym, którzy nadzorowali tę inwestycję, wspierali na różnych etapach pracy formalnej – mówił Marcin Jabłoński, marszałek województwa lubuskiego.

Samorząd województwa podejmuje już kolejne kroki, by poprawić jakość dróg w regionie. – Mam nadzieję, że niebawem ta droga będzie prowadzić do kolejnego rozwiązania komunikacyjnego: drogi związanej z budową obwodnicy Trzciela. Wtedy cała okolica będzie lepiej skomunikowana. Staramy się pomóc w tamtym projekcie. Jako samorząd województwa zdecydowaliśmy się powiększyć wartość tamtej inwestycji o kolejne kilka milionów złotych – poinformował marszałek. – Przystępujemy do wydatkowania pieniędzy z kolejnego budżetu unijnego, będziemy sporo inwestować. Jak państwo widzicie, inwestujemy nie tylko w dużych miastach, centrach, ale również tam, gdzie jest szansa na rozwój gospodarczy, gdzie lokalne społeczności długo czekają na poprawę komunikacji drogowej – przekonywał M. Jabłoński.

Nie byłoby obwodnicy bez wkładu ze środków unijnych

Wartość projektu związanego z budową obwodnicy to ponad 57 mln złotych, z czego ponad 47 mln stanowią środki z Regionalnego Programu Operacyjnego. – To jest właśnie to dobro, które wynika z tego, że jesteśmy członkiem nowoczesnej, demokratycznej rodziny cywilizowanych państw. Mam nadzieję, że dalej tak będzie – tym bardziej po tych obrazkach, które oglądaliśmy w ostatnich godzinach, kiedy wszystkie głowy państw w Europie cieszyły się, że w Polsce nastąpiły korzystne zmiany. Mam nadzieje, że pozwoli nam to pełniejszymi garściami czerpać ze środków z funduszy unijnych, bo liczymy ogromnie na to, że szybko będziemy mieli do dyspozycji w kraju, a może w części też w województwach, pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy – dodał marszałek Marcin Jabłoński.

Podobnie o wpływie Funduszy Europejskich na rozwój regionu wypowiedział się Grzegorz Potęga, członek Zarządu Województwa Lubuskiego. – To, że należymy do Wspólnoty i mamy możliwość korzystania z różnych środków, które możemy przeznaczać również na infrastrukturę drogową, to bardzo istotne. Od początku razem z koleżankami i kolegami radnymi głosujemy i tak układamy plany województwa, aby te środki były maksymalnie dobrze wykorzystane, aktywizowały przedsiębiorstwa, społeczności lokalne i służyły nam wszystkim. Nie działamy w systemie akcyjnym. To systematyczna praca w naszej wydłużonej, pięcioletniej kadencji. Często nie ma świadomości obecności radnych w całym tym procesie, a jest on istotny – mówił G. Potęga.

– Ciesząc się, gratulując i życząc wesołych świąt mieszkańcom Podmokli, Chlastawy, Kosieczyna oraz mieszkańcom gmin Zbąszynek i Babimost, jestem bardzo zadowolony, że możemy uczestniczyć w tej uroczystości i stać się świadkiem otwarcia tego ponad 7-kilometrowego odcinka w bardzo dobrym standardzie drogi wojewódzkiej – dodał członek Zarządu Województwa Lubuskiego.

Bezpieczny ruch dla kierowców i rowerzystów

– Jeśli chodzi o samo zadanie, mówimy o drodze wojewódzkiej w klasie G, czyli dwóch pasach ruchu po 3,5 metra, o długości ponad 7 kilometrów. Wartość samych robót budowlanych wraz z dokumentacją projektową to 50 mln, a całej inwestycji – 57 mln, ponieważ ponieśliśmy też koszty związane z wykupami gruntów. Prawie 10 mln zaangażowało województwo lubuskie, pozostałe środki pochodziły z funduszy Unii Europejskiej. Wzdłuż całej drogi jest wybudowana ścieżka rowerowa, która połączyła istniejący układ ścieżek, dwa miejsca obsługi rowerzystów, dwie zatoki do ważenia pojazdów dla ITD, żeby eliminować przeciążony ruch z naszych tras. Po zakończeniu uroczystości ruch zostanie puszczony po tej drodze – wyjaśnił Paweł Tonder, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich.

– Chciałem przede wszystkim podziękować wykonawcy za sprawną realizację inwestycji. Oczywiście dziękuję też swojemu zespołowi – kolegom i koleżankom z Zarządu Dróg Wojewódzkich za zaangażowanie i sprawną realizację – dodał dyrektor ZDW.

Obwodnica Regionu Kozła odciąży małe miejscowości

– Jest to długo oczekiwana inwestycja, bardzo ważna dla województwa lubuskiego. Województwo zyska na znaczeniu gospodarczym, turystycznym i komunikacyjnym. Będzie to również duża ulga dla mieszkańców. Inwestycja ta pokazuje dużą determinację Samorządu Województwa Lubuskiego. Włożone zostało dużo pracy. Przed nami kolejne perspektywa środków unijnych i wierzę, że dzięki niej również powstaną nowe drogi, bo dobre drogi to dobry transport i większe bezpieczeństwo – mówiła radna Sejmiku Województwa Lubuskiego Małgorzata Paluch-Słowińska.

– Również jestem zadowolony z otwarcia tej drogi. Często na spotkaniu rady powiatu świebodzińskiego jeden radnych z tego terenu dopytywał, kiedy w końcu na inwestycja zostanie skończona, czy są zabezpieczone środki. Wspominałem o tym, że Urząd Marszałkowski dba o to, aby ta inwestycja została zakończona. W tej chwili mamy okazję ją otworzyć. Chyba najbardziej odetchnie miejscowość Kosieczyn, bo jest tam zabudowa bardzo blisko dróg i domy niejednokrotnie drżały od tej ilości TIR-ów, które tam przejeżdżały – stwierdził radny Sejmiku Województwa Lubuskiego Zbigniew Kołodziej.

– Jest to obwodnica tzw. Regionu Kozła, z którym miałem już trochę do czynienia, bo jak pamiętacie państwo, ten region składa się z sześciu gmin – to moja Kargowa, Babimost, Zbąszynek, Zbąszyń, Siedlec i Trzciel. Wszystkim burmistrzom całego tego regionu, wszystkich tych gmin, także gratuluję. I oczywiście panu dyrektorowi Tonderowi za kolejną wspaniałą inwestycję – dodał radny Sebastian Ciemnoczołowski.

Łatwiejszy transport także na lotnisko

Waldemar Sługocki, poseł na Sejm RP wspomniał, że obwodnica oprócz znaczenia gospodarczego dla gmin pełni również istotną rolę dla województwa.

 – Bez wątpienia ten odcinek obwodnicy spowoduje, że będzie zdecydowanie bezpieczniej. Chciałbym też zwrócić uwagę, że to ważna droga, która łączy potężnego pracodawcę, podmiot, który płaci duże podatki, jakie trafiają do budżetu gminy, powiatu, a także w części do budżetu województwa lubuskiego. Równie ważne jest to, że ta droga będzie ułatwiała dostęp do lotniska Zielona Góra-Babimost, de facto Nowe Kramsko, tym, którzy są z województwa lubuskiego lub po sąsiedzku – Wielkopolski. To pokazuje, że rozwój Ziemi Lubuskiej jest planowany w sposób przyczynowo-skutkowy, że te plany są realizowane w długiej perspektywie i nie są zarzucane. Trzeba też zauważyć, że panowie burmistrzowie przekonywali w sposób merytoryczny, jak ważna jest to droga z punktu widzenia społeczno-gospodarczego rozwoju Ziemi Lubuskiej – powiedział poseł.

– Istotne jest to, że nie byłoby tej drogi, gdyby nie nasza obecność w Unii Europejskiej. Bez wątpienia pieniądze w ramach Polityki Spójności dają impuls rozwojowy, są kołem zamachowym także dla lubuskiej gospodarki – dodał W. Sługocki.

Podziękowania władz gmin i powiatu

W uroczystości wzięli udział także włodarze samorządów, w pobliżu których powstała obwodnica. Burmistrz Babimostu Bernard Radny dziękował wszystkim osobom zaangażowanym w powstanie drogi. Przypomniał również początki koncepcji obwodnicy i wkład posła Waldemara Sługockiego w jej realizację.

Burmistrz Zbąszynka Wiesław Czyczerski podkreślił, że inwestycja jest przykładem zgodnej współpracy samorządów różnych szczebli: – Witam przy okazji panią sołtys Kosieczyna – miejscowości, która najwięcej cierpiała ze względu na TIR-y, a jest tu kilkaset TIR-ów przemieszczających się z towarem do zakładu Ikea Industry. W tym momencie mieszkańcy wreszcie będą mogli wyjechać na ulicę ze swoich podwórek i włączyć się do ruchu. Młodzież i dzieci idące do szkoły też będą mogły przedostawać się do szkoły. To bardzo ważne.

– Chciałem pogratulować konsekwencji panu posłowi, panu marszałkowi i radnym. Konsekwencja w dzisiejszych czasach jest bardzo ważna, bo jak coś planujemy w perspektywie dwóch, pięciu czy dziesięciu lat, bardzo trudno jest to realizować. A tutaj, w Urzędzie Marszałkowskim, naprawdę idzie to zgodnie z planem – dodał starosta Mirosław Andrasiak.

W konferencji prasowej przed otwarciem obwodnicy wziął udział także Piotr Gwiazdowski, przedstawiciel wykonawcy inwestycji – Przedsiębiorstwa Drogowego KONTRAKT Sp. z o.o. - który zwrócił uwagę, że inwestycja powstawała w mało dogodnym czasie. Pandemia i wojna w Ukrainie zdestabiizowały rynek. Koszty wzrosły niepomiernie. – Dzięki elastyczności i zrozumieniu została wypracowana waloryzacja, dołożono wielką kwotę, choć nie było takiego zapisu w umowie. Bez tego nie mielibyśmy szans ukończyć inwestycji – i zwracając się do marszałka M. Jabłońskiego powiedział: - Dlatego widzę tu inwestora, ale też ludzi, którzy gdy jest potrzeba, potrafią wyciągnąć rękę. Dzięki temu osiągnęliśmy cel. 

Informacje o projekcie

Budowa obwodnicy m. Podmokle Wielkie, Kosieczyn i Chlastawa w ciągu drogi wojewódzkiej nr 302 - dojazd do węzłów na autostradzie A-2 w Trzcielu oraz Nowym Tomyślu

Inwestycja realizowana w ramach RPO - Lubuskie 2020

W dniu 21.12.2018 r. podpisana została decyzja o przyznaniu dofinansowania na realizację projektu.

Całkowita wartość projektu - 57 352 183,43 zł

Wartość kwalifikowalna projektu - 52 131 921,00 zł

Wartość dofinansowania - 47 362 491,00 zł, w tym:

  • EFRR -  45 613 491,00 zł,
  • Budżet państwa - 1 749 000,00 zł,
  • Wkład własny - 9 989 692,43 zł.

Wykonawca inwestycji - Przedsiębiorstwo Drogowe KONTRAKT Sp. z o.o. z siedzibą w Krośnie Odrzańskim. Umowa została zawarta 25.03.2019 r. Wartość umowy to 50 975 721,00 zł,

Inżynier Projektu – PROMOST Sp. z o.o. z siedzibą w Zielonej Górze. Umowa została zawarta 20.05.2019 r., wartość umowy wynosi 1 308 798,88 zł,

Zakres inwestycji:

Inwestycja zrealizowana w formule „projektuj i buduj”.

Przedsięwzięcie obejmowało budowę obwodnicy m. Podmokle Wielkie, Kosieczyn i Chlastawa w ciągu drogi wojewódzkiej nr 302. Wybudowana została droga woj. klasy G o dł. ok. 7,3 km o dopuszczalnym nacisku osi pojazdu 115 kN wraz z infrastrukturą towarzyszącą tj.:

  • ścieżką rowerową o nawierzchni bitumicznej, która biegnie od istniejącej ścieżki w m. Podmokle Wielkie wzdłuż obwodnicy aż do ronda w Chlastawie,
  • dwoma stanowiskami obsługi rowerzystów,
  • dwoma stanowiskami kontroli pojazdów,
  • 5 placami do zawracania na nieprzelotowych zakończeniach dróg gminnych i jezdniach dodatkowych,
  • 5 dodatkowymi jezdniami obsługującymi tereny przyległe,
  • trzema zbiornikami retencyjnymi,
  • oświetleniem drogowym.

Ponadto wybudowano skrzyżowania skanalizowane i zwykłe w ilości 4 szt. oraz rozbudowano istniejące drogi podporządkowane.

#FunduszeUE #UEdlaLubuskiego #UE #PomocUE #FunduszeEuropejskie #FunduszeUnijne #UEdlaPL #EUREGIOPoland